måndag 26 oktober 2009

Enhetsråd och Äldrevård

Idag är det dags att som kontaktpolitiker bli ställd mot väggen och möta dem som man främst arbetar för, nämligen medborgarna. Jag har tidigare haft förmånen att träffa de boende på Ryds Servicehus som kontaktpolitiker men även som arbetande på servicehuset. Det skall därför bli extra roligt att få träffa de boende igen i min roll som ansvarig kontaktpolitker för servicehuset.

Jag har fått en god inblick i verksamheten och tycker att det är mycket som fungerar bra men en del saker som alltid kan bli bättre. Vi får aldrig glömma vilka som vi är till för, och det är de boende. Bemötandet och omsorgen är A och O och det är därför viktigt att detta fungerar som det ska på alla våra vårdenheter i Linköping.

Ett sätt att garantera detta är att enbart ha utbildad personal, dvs personal som är utbildade till undersköterskor. Därför är det med stor glädje som jag kan konstatera att Folkpartiet i Linköping kommer att driva frågan med validering under nästa mandatperiod. Detta är något som alla vinner på, både personal och vårdtagare.

Som eran kandidat till valet 2010 så kommer denna fråga att ligga mig mycket varmt om hjärtat och lyftas upp på den politiska agendan. En hög kvalitativ äldrevård är av stor vikt för framtiden. Denna framtid vill jag att den ska garantera en hög kvalitativ vård med ökat självbestämmande för vårdtagaren som fritt skall kunna använda sig av alla de tjänster som erbjuds.

En mångfald av utförare garanterar att det ständigt sker en utveckling på detta område, men det garanterar även en valfrihet mellan olika alternativ där vårdtagaren fritt kan välja det alternativ som passar henne bäst. Jag vill vara med och arbeta för denna framtid och kan med din hjälp bidraga till att realisera denna framtid, låt oss därför tillsammans arbeta för att vi går en ljus framtid tillmötes.

Thomas Bystedt Fp, Ditt personliga alternativ i Valet 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar